Digitale groei met impact

“Digitalisering is voor ons geen doel op zich, maar een middel tot teamgroei en beter onderwijs.”
Hilde Van Compernolle, directeur van het Annuntiata Instituut Veurne, blikt tevreden terug op het traject dat haar schoolteam doorliep met Fourcast.

In samenwerking met de scholengemeenschap koos het Annuntiata Instituut ervoor om binnen hun digitale strategie Microsoft Teams centraal te zetten. Maar technologie was niet het eindpunt van het traject. Integendeel. Het werd een hefboom voor een breder groeipad, gedragen door het hele team.

Digitale groei met impact

Een traject dat vertrekt van échte noden

Het traject werd opgezet vanuit de pedagogische raad, die actief betrokken werd bij de keuze van het programma en de uitrol ervan.

“We waren gemotiveerd omdat het traject vertrok vanuit een degelijke bevraging én omdat er aandacht was voor individuele coaching,” vertelt Hilde.

Op een personeelsvergadering kregen alle teamleden tijd en ruimte om de bevraging in te vullen. VAC-werkgroepen speelden vervolgens een rol in het scherpstellen van individuele leervragen en intervisie aan het einde van het traject.

Flexibiliteit en begeleiding als sleutels tot succes

Via e-learning en coaching op maat kon iedereen in hun eigen tempo groeien. Tijdens pedagogische studiedagen werden er opleidingen gevolgd en via het leerplatform konden collega’s zelf aan de slag op momenten die voor hen pasten.

“De individuele coaching zorgde ervoor dat alles beter ingebed werd in onze schoolwerking.”

Elke stap in het traject bouwde logisch voort op de vorige. De combinatie van nulmeting, e-learning, coaching en intervisie zorgde voor een duurzaam effect.

“De e-learning gaf flexibiliteit, de coaching bood ruimte voor persoonlijke groei en tijdens de intervisie leerden we van elkaar.”

Inktvlekeffect in de leraarskamer

Het traject zorgde niet alleen voor individuele groei, maar ook voor een collectieve beweging.

“We zien dat er geëxperimenteerd wordt met digitale tools, dat ze functioneler worden ingezet én dat er een inktvlek ontstaat. Collega’s die enthousiast zijn, zetten anderen aan om hetzelfde te doen.”

Hilde benadrukt het belang van betrokkenheid bij het team en het inspelen op reële noden. Alleen zo wordt een opleidingstraject een echte hefboom.

Drie woorden die dit traject samenvatten?

“Enthousiasme, creativiteit en competentie.”
Of in één krachtige boodschap:
“Een planmatige aanpak met goede begeleiding.

Wil je als ICT-coördinator of schoolleider ook werk maken van een duurzaam ICT-beleid?

Neem contact op met onze experts voor een vrijblijvend gesprek.