Een toekomstgerichte visie op ICT in het onderwijs

Digitalisering in het onderwijs is al lang geen kwestie meer van 'of', maar van 'hoe'. De eerste Digisprong zette veel scholen aan om snel te investeren in laptops en digitale tools. Maar de uitdaging begint pas echt na die investering: hoe geef je ICT een duurzame plek binnen je school?

Met het nieuwe Digiplan 2025–2028 wordt die vraag urgenter dan ooit. Vanaf volgend schooljaar moet elke school beschikken over een gedragen ICT-beleidsplan. Maar hoe bouw je aan een visie die leeft binnen het hele team? En vooral: hoe breng je die visie in de praktijk, op een manier die werkt voor jouw schoolcontext?

Een toekomstgerichte visie op ICT in het onderwijs

Fourcast biedt scholen een begeleid traject dat precies daarop inzet. Via een blended aanpak met begeleiding op school én huiswerk voor het team ondersteunen we scholen stap voor stap in het uitbouwen van een doordacht ICT-beleid.

"We horen veel oneliners over ICT in het onderwijs: we hebben computers, maar weten niet wat ermee te doen. We hebben geen tijd. We hebben geen ondersteuning. Maar tegelijk moeten we vooruit." - Roeland van Rooy, Trainer en Google Lead bij Fourcast.

Een traject in drie fasen

Het visietraject van Fourcast verloopt in drie duidelijke fases:

1. Visieontwikkeling: richting geven vanuit waarden

We starten bij de kern: de waarden van je school. Vanuit die waarden bouwen we samen met een divers team (beleidsmensen, ICT-coördinatoren én leerkrachten) een heldere en gedragen visie uit.

"Zolang de eindbestemming duidelijk is, vinden jullie altijd je weg terug."

In een sessie van drie uur komen we tot enkele krachtige zinnen die de ICT-visie van je school samenvatten. Zoals dit voorbeeld:

"We willen samen als team met de leerlingen, de ouders en verantwoordelijken streven naar een vlot gebruik van ICT-middelen. We maken keuzes om stabiliteit en structuur te waarborgen. We voorzien een ICT-aanbod op maat en streven naar digitale groei en weerbaarheid." - Roeland van Rooy

2. Inventarisatie: zicht op de realiteit

Wat is er vandaag al aanwezig? Infrastructuur, software, netwerken, expertise... ICT-coördinatoren brengen alles in kaart. Daarnaast bekijken we de digitale competenties van het team via tools als DigiSnap of onze eigen tool DigiSlim.

"Je kan geen ICT-beleid voeren zonder de draagkracht en noden van het team te kennen of te erkennen." - Roeland van Rooy

We verzamelen ook de wensen en werkpunten van het team. Door te kijken naar gewoontes en patronen in de schoolorganisatie, worden opportuniteiten zichtbaar die we kunnen vertalen naar concrete beleidsacties.

3. Actieplan: van droom naar doen

In de derde fase schrijven we een concreet actieplan. We gebruiken SMART-doelen om prioriteiten te stellen en de haalbaarheid af te toetsen aan impact.

"Smart werken zorgt voor duidelijkheid, meetbaarheid en motiverende betrokkenheid." - Roeland van Rooy

Ten slotte vertalen we dit plan naar een visuele opvolgingsmethode via de Kanban-methode, een aanpak uit het bedrijfsleven die perfect werkt voor scholen. Zo bewaak je de voortgang, vergroot je samenwerking en hou je de doelen scherp.

Van visie naar realiteit

De kracht van het visietraject van Fourcast zit in de integrale aanpak. ICT wordt niet los bekeken van andere processen op school. Het is geen aparte taak, maar een hefboom voor vernieuwing in álle aspecten van het onderwijs.

"Onze scholen zijn eigenlijk bedrijven. Die moeten geleid worden met een duidelijke visie." - Roeland van Rooy

Fourcast helpt scholen in het basis-, secundair en hoger onderwijs om die visie vorm te geven én te realiseren.

Wil je als ICT-coördinator of schoolleider ook werk maken van een duurzaam ICT-beleid?

Neem contact op met onze experts voor een vrijblijvend gesprek.