DigCompEdu: Een gids voor digitale groei
Het Europese DigCompEdu-framework is dé standaard voor leerkrachten die hun digitale competenties willen versterken. Met zes domeinen legt het niet alleen de nadruk op technische vaardigheden, maar ook op reflectie en de vraag hoe digitale tools je onderwijspraktijk kunnen verrijken en je professioneel engagement kunnen verdiepen. Bij Fourcast hanteren we DigCompEdu als basis voor al onze opleidingen. Dit framework, erkend als Europese standaard, biedt leerkrachten van alle niveaus concrete handvatten om technologie doordacht en effectief te integreren. Onze trainingen vertalen deze richtlijnen naar de praktijk, met tools en werkvormen die aansluiten bij jouw onderwijsvisie en doelstellingen. Of je nu een startende leerkracht bent of een ervaren professional, samen zetten we de stap naar toekomstgericht onderwijs. Ontdek hoe Fourcast en DigCompEdu je kunnen helpen reflecteren, groeien en innoveren in een digitale wereld.
Fourcast in cijfers module hier toevoegen
Doelstelling
Het kader is bedoeld om in detail te beschrijven hoe docenten digitale technologieën kunnen inzetten om onderwijs en vorming te verbeteren en te innoveren. Het framework gaat het didactisch handelen in kaart brengt in plaats van echte technologische kennis. De focus van het DigCompEdu-kader ligt dus niet op technische vaardigheden als HTML, FTP, en JavaScript programmeren of reparaties van hardware.
Zes domeinen
In het referentiekader worden de noodzakelijke competenties inzake technologie en ICT in de klas opgelijst. DigCompEdu beschrijft 24 competenties in 6 verschillende domeinen:
-
Domein 1: focust op professionele betrokkenheid.
-
Domein 2: focust op gebruiken, vinden, creëren en delen van digitaal lesmateriaal.
-
Domein 3: focust op gebruik van digitale tools voor lesgeven en leren.
-
Domein 4: focust op digitaal toetsen en evalueren.
-
Domein 5 : focust op gebruik van digitale technologieën voor de ondersteuning van leerlingen.
-
Domein 6: focust op aanleren van digitale competenties aan leerlingen.
Niveau van elke leerkracht
Naast het beschrijven van de verschillende digitale competenties maakt het framework een onderscheid tussen 6 niveaus, gaande van A1 (laagste) tot C2 (hoogste). Het niveau duidt aan hoe digivaardig een leerkracht is. Vanuit de EU wordt verwacht dat elke leerkracht minimum niveau B1 behaalt.Bij Fourcast hebben we het framework in een Vlaamse context geplaatst en samen met ons team van pedagogische experten vertaald in een uitgebreide analyse van de digitale vaardigheden van leraren. Met de DigiSlim-bevraging gaan we de skills van het leerkrachtenteam, op vlak van elk domein, gaan evalueren.
Op zoek naar ondersteuning op maat?
Wil je onze trainers inschakelen voor een opleiding of wil je meer weten over hoe we de professionalisering van jouw organisatie kunnen ondersteunen? Klik hier en vraag je offerte aan!