Doordacht digitaal handelen - Van hype naar hefboom

DigCompEdu niveau A
Platform
Focus van de training Didactiek
Duur van de sessie 3:00
Opleidingscode P.DH.A.050

Omschrijving

Omschrijving

In deze workshop ga je op een laagdrempelige manier ontdekken hoe je doordacht met digitale technologie kunt omgaan in je klaspraktijk. We vertrekken niet vanuit de nieuwste snufjes of trends, maar wel vanuit de vraag: hoe kan technologie écht het leren versterken? Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden en herkenbare situaties krijg je zicht op de meerwaarde én de valkuilen van digitalisering in onderwijs. Je leert hoe je met eenvoudige kaders en tools, zoals het Toolwiel of TPACK, bewuster keuzes maakt die passen bij jouw leerlingen en doelen. Verwacht geen pasklare antwoorden, wel veel ruimte om te verkennen, te reflecteren en je eigen visie te vormen.

Deelnemers leren

  • waarom digitalisering geen doel op zich is, maar een hefboom voor leren
  • praktijkvoorbeelden herkennen waarin technologie een duidelijke meerwaarde biedt
  • kritisch te reflecteren over risico’s en kansen van technologie in de klas
  • hun eigen visie op doordacht digitaal handelen te formuleren
  • de link te leggen tussen persoonlijk digitaal handelen en de visie van de school
  • kennismaken met kaders zoals DigCompEdu, TPACK en PICRAT
  • het Toolwiel te gebruiken om doordachte keuzes te maken in functie van leerdoelen
  • technologie op een ethisch, inclusief en diversiteitsbewuste manier te benaderen
  • werkvormen te kiezen waarbij digitale tools echt het leren versterken
  • hun rol als leerkracht in het digitale verhaal actief te herdenken