Basis: Bouwen aan Google Sheets vaardigheden

DigCompEdu niveau A
Platform Google
Focus van de training Toepassing
Duur van de sessie 3:00
Opleidingscode P.GG.A.004

Omschrijving

Tijdens deze workshop leer je de basisfunctionaliteiten van Google Spreadsheets gebruiken en ontdek je hoe je gegevens in een rekenblad snel en efficiënt naar je hand kan zetten. Met een paar eenvoudige maar krachtige aanpassingen wordt je administratie een pak handiger en makkelijker uit te voeren. 
Je verkent samen met de trainer de nodige handvaten aan de hand van voorbeelden in een klascontext. De focus ligt op ontdekken, verwonderen, inspireren en het aanbrengen van technische basisvaardigheden.

Deelnemers leren

  1. leren hoe ze snel en effectieve spreadsheets kunnen maken en deze vervolgens kunnen delen met anderen, waarbij ze samenwerken.
  2. hoe ze gegevens effectief kunnen importeren vanuit verschillende bronnen.
  3. hoe ze voorwaardelijke opmaak kunnen gebruiken om gegevens visueel voor te stellen, waardoor ze in staat zullen zijn om data visueel te onderscheiden gebaseerd op specifieke criteria.
  4. het gebruik van formules, zoals SOM, GEMIDDELDE, en VERTICAAL ZOEKEN, en hoe deze toegepast kunnen worden voor gegevensanalyse..
  5. hoe ze rijen en kolommen kunnen vastzetten om belangrijke informatie zichtbaar te houden terwijl ze door het spreadsheet navigeren.
  6. hoe ze gegevens kunnen sorteren en filteren om snel informatie te vinden en de gegevens te organiseren volgens specifieke criteria.
  7. het afdrukproces van spreadsheets, inclusief hoe men de lay-out en de afdrukinstellingen kan aanpassen.
  8. diverse soorten grafieken maken, wat helpt bij het visualiseren van data.
  9. data en grafieken uit Sheets integreren in Google Presentaties en Documenten voor een gestroomlijnde workflow.
  10. exporteren van spreadsheets naar andere formaten zoals Microsoft Excel en PDF.


Inhoud

  1. Maken en delen van spreadsheets
  2. Data importeren
  3. (voorwaardelijke) opmaak
  4. Formules en functies
  5. Vastzetten rijen kolommen
  6. Sorteren en filteren
  7. Afdrukken
  8. Grafieken
  9. Integratie met Presentaties, Documenten
  10. Exporteren naar Excel/PDF